Børneliv i sund balance bidrager til sundhed hos alle børn

En sund start på livet for alle

Børneliv i sund balance er et fælles projekt, hvor indsatserne retter sig mod at styrke sammenhængskraften og ressourcerne i lokalområderne.

13 institutioner i Aalborg Kommune deltager i projektet og sammen med jer forældre kommer vi til at have ekstra fokus på:

• Leg og bevægelse sammen
  • Sund mad og drikke sammen
  • Oplevelser og nærhed sammen

Lokalsamfundet, forældre, sundhedspleje, dagtilbud, skole, foreninger og erhvervsliv tager gennem projektet fælles ansvar for, at vores børn får et børneliv i sund balance. Fokus flyttes dermed fra det enkelte barn, til hvordan vi voksne omkring børnene kan tage et fælles ansvar for at gøre det let og attraktivt at spise sundt, bruge kroppen aktivt og være en del af fællesskabet.

7 fælles principper for et børneliv i sund balance

I Børneliv i sund balance er der sammen med medarbejdere og ledere fra vuggestuer og børnehaver udviklet 7 fælles principper, som de 13 institutioner vil arbejde med igennem projektet.

Principperne er lavet for at sikre en fælles retning for alle institutioner i projektet. I starten af projektet vil hver institution arbejde med nogle af principperne og på sigt udvide antallet af principper.

Sund mad og drikke sammen

Madmodige børn smager gerne nyt og er nysgerrige på, hvor maden kommer fra. Vi arbejder med smag, sanser, lyst og mod samt kendskab til fødevarer, og madlavningen bliver en del af vores pædagogiske arbejde. Naturligvis i samarbejde med både jer forældre og lokalsamfundet. Børnene bliver præsenteret for nye smage mindst én gang hver måned.

Sunde rammer for maden og måltiderne i hverdagen er vigtigt – også når der er fest. Derfor har vi en mad- og måltidspolitik for vuggestuen.

Leg og bevægelse sammen

Motorik og bevægelsesglæde bliver stimuleret hver dag. Børnene oplever glæde ved at udfordre kroppen og får pulsen op. Det sker gennem voksenstyrede aktiviteter og gennem bedre brug af de fysiske rammer og nærområdet. Aktiviteterne styrker børnenes selvhjulpenhed og fra de helt små vuggestuebørns første skridt og alt det, der ligger ind i mellem, til de kan mestre at cykle i skole.

Oplevelser og nærhed sammen

Nærhedscirklen er et kort over det enkelte lokalområde, hvor vi kan danne et overblik over blandt andet foreninger og andre aktører, grønne områder, legepladser, søer og andet i nærområdet for at inddrage lokalområdet mere i institutionstiden. To gange om året kommer I forældre til at aflevere eller hente børnehavebørnene ude i lokalområdet, og I er også meget velkomne til at deltage på turene.

Naturen og uderummet er en del af det pædagogiske læringsmiljø, hvor børnene udforsker flora og fauna og får inspiration til også at "gå på jagt" i fritiden sammen med jer. Børnene undersøger og bruger naturen omkring os, og er ude hver dag.

De voksne går forrest for at fremme børnenes trivsel og sundhed. Vi er bevidste om vores egen rolle i forhold til at fremme børnenes fysiske og mentale sundhed gennem det pædagogiske læringsmiljø og i samarbejde med jer. Vi har en særlig opmærksomhed på børn, der ikke deltager og er uden for fællesskabet

Se eventuelt mere på nedenstående link.

"Trille og Tumle"

Børn i bevægelse med det for øje at styrke småbørnenes motoriske udvikling

og dermed understøtter deres læring, sundhed og trivsel gennem leg.

10 inspirations videoer - støttet af Nordea-fonden.

Trille & Tumle - børn i bevægelse | Høje-Taastrup Kommune (htk.dk)