Pædagogisk tilsyn skal sikre og bidrage til kvalitetsudvikling på dagtilbudsområdet.
Rammebeskrivelse for pædagogisk tilsyn
- Det fælles pædagogiske grundlag skal sikre børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
- Pædagogisk læringsmiljø rammen for børnenes trivsel og læring
- Sprogvurderinger og sprogstimulering
- Udvikling af fællesskaber for alle børn og barnets oplevelse af at være inkluderet
- God start og overgange til og fra daginstitutionen
- Sundhed, trivsel og sammenhængskraft
- De fysiske rammer/sikkerhed – set i sammenhæng med den pædagogiske praksis
Konklusion fra tilsynet
Det vurderes, at der arbejdes med den lov- og forvaltningsmæssige ramme for alle temaer. Ift. arbejdet med Den Styrkede pædagogiske læreplan, efterlader observation, dialog, institutionens skriftlige læreplan samt evaluering af læreplanen indtrykket af, at der arbejdes med læring gennem hele dagen i de pædagogiske læringsmiljøer, samt en pædagogisk praksis, som tager afsæt i det fælles pædagogiske grundlag.
Det vurderes, at der arbejdes med den pædagogiske læreplan som ramme for det pædagogiske arbejde, og i den forbindelse vurderes det, at der er overensstemmelse mellem den skriftlige læreplan, observation og dialog. Institutionen efterlader indtryk af, at der er særligt fokus på inddragelse af forældre, samt at forældresamarbejdet vægtes i samtlige pædagogiske tiltag og evalueringer.
Det vurderes yderligere, at institutionen bevidst arbejder med inddragelse af børneperspektivet og børnefællesskaber, både i relation til observation, evaluering og i det pædagogiske læringsmiljø.